تبلیغات
دشتک چهارمحال بختیاری - لباس محلی لرهای بختیاری
 
درباره وبلاگ



مدیر وبلاگ : صادق شیخی
نویسندگان
جستجو

آمار وبلاگ
  • کل بازدید :
  • بازدید امروز :
  • بازدید دیروز :
  • بازدید این ماه :
  • بازدید ماه قبل :
  • تعداد نویسندگان :
  • تعداد کل پست ها :
  • آخرین بازدید :
  • آخرین بروز رسانی :
دشتک چهارمحال بختیاری




همانگونه که بر همگان به ویژه فرهنگ دوستان جامعه پوشیده نیست شناخت وتوسعه یک

فرهنگ بدون حفظ واحیاء پشتوا نه های فرهنگی یا اصطلاحا ً خرده فرهنگ های آن امری بعید و

دور از دسترس می با شد. پر واضح است که فرهنگ موثر و مانای ایران زمین در طول سالیان

متمادی از همین فرهنگ های قومی وبومی خویش ارتزاق نموده است وچه بسا  سبب حفاظت و

پویایی آن در موا جه با خطرات و تهاجمات فرهنگی وحوادثی مختلف در طول تاریخ شده است.

 

یک فرهنگ مجموعه ای از زیر ساخت های متنوع و متفاوتی ا ست که در بیشتر موارد مکمل

یکدیگرند. همانگونه که، نقش یک فرش دست باف یا نوع پوشش یک قوم نمی تواند بی تأثیر از

 نوع موسیقی ، مذهب ، باورها ، علایق وسلایق آن قوم باشد. زبان، ادبیات ، موسیقی و

پوشش .... و دیگر مولفه های فرهنگی یک قوم مکمل یکدیگر ودر واقع بازوهای فرهنگ آن قوم

هستند . اما لباس و فرش نسبت به دیگر مولفه ها از ماندگاری و دوام بیشتری برخوردارند. زیرا

که در بسیاری از موارد زبان و ادیبات یا موسیقی به علت شفاهی بودن ونقل سینه به سینه ممکن

است دستخوش تغییرات و اظهارنظر های شخصی گردند . اما آنچه بر لوح فرش یا لباس نقش بسته

 است در واقع اوج خلاقیت و انتقال بی واسطه احساس و هنر می باشد . هرآنچه نقوش سنگی که

 در تخت جمشید به یکباره از بین رفت در نقش فرش« پازیریک»بعد از دو هزار و پانصد سال در

 سیبری پیدا شد. وحتی اگر فرش «پازیریک » باقی نمی ماند ، این نقش در لباس وفرش بافته شده

به وسیله  سرپنجه های هنرمند شیرزنان بختیاری ، قشقایی ، تبریزی و... تجلی می یابد  بنابراین

نگاه جدی  به حفظ واحیاء  لباس محلی اقوام ایرا نی به عنوان یک مولفه موثر وفراگیر بیش از

 پیش ضرورت می یابد. گرچه این فرهنگ مصور ومنقوش که سرار هنر است سالها مهجور مانده

 وتنها به عنوان کالایی از آن یاد می شود اما باید توجه داشت که همین نقش استوار بر زبان

مشترک انسان هاست و تا آنسوی اقیانوس ها در خانه خانه ی انسان ها خود را جای داده است.

 چندی پیش دیر اما غنیمت مجلس شورای اسلامی طرحی را از تصویب گذراند که مؤید توجه

 بیشتر به ساماندهی مد و لباس در کشور می باشد. این امررا به فال نیک می گیریم و همچنانکه

 اعتقاد راسخ به تأثیرگذاری و ماندگاری لباس های محلی در جامعه داریم نسبت به تحقیق و

پژوهش و تولید اینگونه اقلام فرهنگی و ملی خویش اعلام آمادگی می نمائیم .زیرا جوانانی مستعد

 ومتخصص جهت خدمت فرهنگی ، اشتغال زایی وتولید آماده فعالیت وتلاش در این راه هستند. ما

 برای اجرای طرح خویش طبق روال معمول آن را در چند مرحله تقسیم بندی نموده ایم. که اجرای

 مرحله به مرحله وزمان بندی آن منجر به دستیابی به اهداف مقدماتی ونهایی آن خواهد شد.

 

   لباس محلی لرهای بختیاری

 

یکی از اقوام کهن زیست و اصیل ایرانی که از سالیان دور تاکنون در فلات ایران و حاشیه زاگرس

 سکنی گزیده قوم بختیاری می باشد.فرهنگ غنی واصیل این قوم از گذشته تا کنون بخاطر برخی

 ملاحظات سیاسی و اجتماعی مورد بی مهری قرار گرفته و مهجور مانده است. قوم بختیاری که

 در برگیرنده جغرافیایی به وسعت چهار استان کشور(چهارمحال و بختیاری، خوزستان ، لرستان ،

اصفهان) می باشد اولین بار در زمان صفویان در اسناد مملکتی ازآن نام برده شده است. زبان و

لباس محلی بختیاری بخاطر موقعیت جغرافیایی این قوم (زاگرس میانی) کمتر در معرض تغییر

 وتخریب قرار گرفته است  . بنا به اظهار برخی کارشناسان لباس زنان بختیاری نزدیک ترین

شباهت را به لباس زنان ایران در دوره ساسانیان دارد. اما این اصالت و قدمت لباس بختیاری به

 زمانی پیش از این برمی گردد. چه بسا برخی صاحب نظران معتقدند که نقوش لباس مردان

 بختیاری برگرفته شده و گرافیکی از طرح معماری زیگورات چغارزنبیل می باشد. اماآنچه مهم

است اینکه همه این شواهد و نظرات دلیلی بر آمیختگی لباس بختیاری با تاریخ ،فرهنگ و زبان

 این قوم است و اینکه این لباس جایگاهی ویژه در میان مردمان این قوم دارد و نه تنهاتاریخ

 مصرف نخواهد داشت بلکه قابلیت عرضه به سایر نقاط ایران به عنوان یک لباس ملی را نیز

 داراست. قوم بختیاری باجغرافیایی به وسعت 43000 کیلومترمربع می تواند بازار ومیدانی جهت

عرضه این لباس های محلی باشد. که انتظار می رود به علت آمیختگی آن با فرهنگ مردم از

 استقبال فراوانی برخوردار شود. زیرا تاکنون هیچگونه مرجع رسمی یا کارگاه تخصصی جهت

تولید و عرضه این لباس وجود نداشته وآنچه نیز موجود است حاصل دسترنج و زحمت عده ای

 بافنده به شکل پراکنده وسنتی  می باشد که نسل این هنرمندان زحمت کش نیز سالها به فراموشی

سپرده شده است .  که این خود معلول عوامل زیادی از جمله وجود مد های گوناگونی است که به

 طور غیر منطقی در کل جامعه گسترش پیداکرده وبه مرور جایگزین لباس محلی وملی ایران شده

 است. لباس بختیاری این قابلیت راداراست که همانگونه که سالیان طولانی ماندگار ی واصالت

 خود را حفظ کرده است  با اندکی تغییر و ایجاد تنوع نیازهای پوشاک جامعه را تأمین نمایدو

 اصطلاحا ً به روز گردد. این لباس برای تمام لحظات زندگی انسان دارای طرحهای متنوعی است.

بطور مثال لباس کار ، لباس مراسم شادی ، لباس مراسم سوگواری و...  وبطور کلی برای هر

 صنف و هرگروه سنی لباس مختص به خود را تدارک دیده است. که این خود شامل تقسیم بندیهای

مختلف و مشروحی می باشد وهرکدام توضیحات خاص خود را از جهت رنگ ، اندازه و طرح

 داراست. که اهم آن شامل لباس مردانه ، لباس زنانه ،لباس بچگانه و لباس کار می باشد.    

 

  

                       لباس مردان بختیاری

 

اقلام وانواع اساسی لباس مردانه شامل یک تن پوش ( چوقا)، شلوار گشاد (تنبان دبیت)،کلاه و

 شال می باشدکه بدین شرح می باشند :

 

1- چوقا ( choqa)

 

 بالاپوش راسته وبدون آستینی است که قد آن تا سرزانوست و جلو آن سرتاسر باز است. چوقا که

 خطوط موازی به رنگ مشکی بر زمینه سفید آن زیبایی خاصی به آن بخشیده است از کهن ترین

 لباس های اقوام ایرانی است. در مورد خطوط مشکی روی چوقا وجه تسمیه های متفاوتی رایج

 است. برخی به علت استفاده از دو رنگ سفید و مشکی در آن مقدس بودن این لباس و استفاده از

 آن در مراسم خاص و مذهبی را مطرح کرده اند.دو رنگ متضاد سفید و مشکی می تواند نماد

 ونمودی از حدیث مکرر خیر وشر ،خوب وبد و ... باشد. این لباس که مختص مردان است معمولا

 ً در مراسم رسمی پوشیده می شود. جنس آن پشمی و این لباس فاقد آستین می باشد که معمولا ًبر

 روی پیراهن احیاناًکت و غیره ... پوشیده می شود. همچنین می دانیم فاقد آستین بودن بعضی از

 البسه در طول تاریخ خود نشانه و نمادی از تقدس و جنبه های روحانی است. چوقا تنها قطعه

لباسی است که همه مردان ایل آن را می پوشند . چوقا از پشم سفید طبیعی و دارای خطوط عمودی

 مشکی است که قبلا ً با نیل رنگ شده است. بختیاریها برای بافتن بسیاری از بافته از جمله چوقا

دستگاه بافندگی بزرگی به کار می برند که حالت افقی دارد (تمدار tamdar) و دارای یک ردیف

«پیز» است.

  

  2 - شلوار گشاد (تنبان دبیت)

 

بختیاریها شلوار گشاد و سیاهی به تن می کنند که قسمت کمر آن تنگ و پاچه های آن آزاد و مواج

تا روی زمین است و آن را «تومبون دبیت» می گویند. (شکل شماره 2) شلوار دبیت عموما ً در

جشن ها ،تشریفات محلی و اعیاد پوشیده می شود . وبطورکلی لباسی بزمی است و به گاه نبرد و

رزم آنرا به شکلی خاص به کمرگاه بسته و بوسیله پاپیچ هایی که تا زیر زانو را فرا می گیرد در

 رزمایش های محلی که ویژه جشنهای عروسی است نمایشی رزمی از این لباس به معرض دید

قرار می گیرد. دبیت دارای یک جیب بوده که در کناره چپ قرار می گیرد. بر بالای کمرگاه دبیت که

 عامدا ًعریض وچین خورده تعبیه می گردد در واقع نقش کمربند را داراست. هرچند برای زیبایی

 بیشتر مردان بختیاری به وفور از کمربندهای پرنقش و نگار نیز استفاده می کنند. گشادی پاچه

 های شلواردبیت بدان خاطراست پوشنده شلوار با تمأنینه و وزین قدم بردارد. که خود وقاری را به

پوشنده لباس القاء می کند. دبیت به علت پوشش آن به همراه چوقا و همچنین ایجاد یک توازن و

 تعادل بصری در رنگ می بایست همواره به رنگ مشکی باشد که پارجه آن نیز باید مرغوب

ولخت باشد ه معروفترین ورایج ترین نوع پارچه آن در سنوات گذشته با آرم حاج علی اکبری

 ساخته شده در کارخانجات لندن معروف ومشهور است.برای دوختن شلوار دبیت عملا ً کمتر از

2.5  متر نمی تواند باشد.دوخت شلوار دبیت بوسیله چرخ خیاطی و معمولا ًتوسط خیاط های مجرب

انجام می شود.

 

برای دوخت طول پارچه را به دو قسمت مساوی می برند که هرکدام از آنها یک پاچه شلوار می

شود. چهار قطعه کوچک نیز در خشتک آن قرار می گیرد. می توان جیبی هم طرف راست قرار

 داد . پاچه های آن را با یک درز دوخت می توان بدست آورد وکار را با یک برگردان درانتهای

 پاچه ها ، که کم وبیش از نظر بلندی شلوار مهم است، ونیز با یک برگردان در کمر که در سه

ردیف ، آن را می دوزند تمام می کنند. از این سه ردیف لیفه، سه ردیف کش عبور می دهند. قبلا

 ًچینها در یک بند تنبان جمع می شد که دو سر بلند آن را در پهلو به هم گره می زدند.    

                           

                            3- کلاه بختیاری (kola )

 

کلاه بختیاری پوششی است از جنس نمد و به رنگ مشکی که در اکثر مواقع از آن استفاده می

کنند. کلاه خسروی نسبت به دیگر کلاه ها ی مشابه از ارتفاع و مرغوبیت بیشتری برخوردار است.

که نوع قرار گرفتن آن بر سر خود نماد ونمود واکنش های فرد پوشنده است. هنگامی که کلاه را

در انتهای سرومایل به عقب  قرارمی دهند نشانه حرکت است. هنگامی که آنرا بربالای پیشانیو

 بگونه ای که پیشانی را بپوشاند قرار دهند نشانه ناراحتی یا سوگواری است. ودر مجالس کلاه

عموما ً به سمت چپ یا راست قرار می گیرد . برقسمت سقف و فوقانی کلاه معمولا ًسه سوراخ به

 عنوان هواکش و جلوگیری از تعرق تعبیه می کنند. گاه برای جلوگیری از چرک شدن و تعریق

 کلاه داخل آن را با پارچه ای که به آستر معروف است می پوشانند. در سالیان گذشته کلاه خوانین

غالبا ً سفید وکلاه دیگران مشکی بوده است. امروزه دو نوع کلاه وجود دارد همانطور که اشاره

 شد یکی کلاه خسروی و دیگری شب کلاه می باشد (شکل شماره 3 ). کلاه خسروی که سیاه رنگ

 وبه شکل استوانه است و انتهای آن اندکی بر آمده می باشد و از ارتفاع آن نسبت به کلاههای

قدیمی به طور محسوس کاسته شده است(حدود 12 سانتیمتر). شب کلاه «شوکله shaw kola »

 رامردهای جوان ،مجرد و اشخاص دیگر حین کار بر سر می گذارند. این کلاه از یک نمد ضخیمتر

ساخته می شود که معمولا ًرنگ آن قهوه ای روشن یا قهوه ای تیره است. شکل آن نیمکره و

 معمولا ًشکل سر را به خود می گیرد. این کلاهها سر را در مقابل سرما و آفتاب حفاظت می کنند و

 چوپانها وقتی شبها در زیر ستارگان آسمان می خوابند سر را بر روی قطعه سنگی می گذارند و با

 همین کلاه می خوابند(اسم شب کلاه از همین جا آمده است). کلاه را معمولا ً از نمدمال که

 صنعتگر ودر ساختن اجناس نمدی متخصص است خریداری می کنند. کارگاهای تولید کلاه نجف

آباد مشهورتر است. ضخامت کلاه باید حدود 5 میلیمتر وجنس آن مرغوب و خیلی نرم باشد.

 

                                    4  - شال بختیاری

 

شال پارچه ای است از جنس لطیف شبیه حریر که بعضا ً در بخشی از نواحی به شکل دستار

استفاده می شود. معروفترین نوع شال در بختیاری شال مسقطی است که از مسقط عمان وارد می

 شده است. رنگ شال سفید و عموما ً سبز است که نشانه ای از علاقه مردم بختیاری به شریعت

اسلام است. سوگندخوردن به شال سبز در بختیاری و همچنین تجلی آن در ابیات وترانه ها به

کرات وجود دارد به گونه ای که در بعضی از ابیات فروختن شال امری مذموم و کریه قلمداد شده

 است. شال معمولا ً بر کمرگاه وبر روی چوقا بسته که کمر بسته با شال نشانه آمدگی فیزیکی بوده

 وباز کردن آن نشانه فراقت از رزم یا بزم است. گاه در ابیات بختیاری کمرگشاده نماد صلح وخلع

سلاح نیز می باشد:

 

      علیـداد به لامـردون کـد گـشاده

                                           آرمون سی قمه سوزوموچه فاده

 

ترجمه: علیداد (یکی از پهلوانان بختیاری) در مهمانخانه با کمری گشاده (بدون آمادگی رزمی)

 نشسته ودر حالیکه دوری از خنجر برای او تأسف بار است.

بطور معمول شال عبارت است از یک پارچه پنبه ای به طول 2.8 متر و عرض 1.6 متر،که از به

هم دوختن دو نوار به طول 2.8 متر در 0.8 متر حاصل می شود (شکل شماره 4). برای اینکه

 شال را ببندند، دونفر دوگوشه روبروی آن را می گیرند و محکم می کشند ودو گوشه ای را که

 آزاد مانده است به طرف داخل لوله می کنند، به این ترتیب ، یک نوع سجاف بلند از پارچه به

 دست می آید که میان آن باد کرده است که آن را به صورت حلزونی روی خود لوله می کنند. سپس

 استفاده کننده از این شال، بایستی این شال  را چند دور به دور کمر خود بچرخاندو دو سر آن را

 گره بزند. بختیاریها در چینهای شال ، که شکم و کمر را به بلندی حدود بیست سانتیمتر در بر

 گرفته است ،اشیائ مختلفی را می گذارند که هر روزه با خود حمل می کنند.

قبلا ً شال را همیشه روی بالاپوش (قبا- چوقا) می بستند. این عمل امروزه فقط در موارد چوب

 بازی، کار و تمام مواردی دیده می شود که یقه ها و دامنهای لباس به صورت آزاد ومواج

 هستندواحتمال بروزهرنوع خطری را برای صاحب آن فراهم کند انجام می شود.                      

  

                                 لباس زنان بختیاری

 

پوشاک زنان بختیاری برخلاف پوشاک مردانه، در طول زمان، تغییرات کمی را حداقل در شکل

 ظاهری و ترکیب به خود پذیرفته است.همانطورکه پیش تر اشاره شد اینلباس قدمتی دیرینه داشته

 و از اصالت،راحتی، ظرافت ورنگارنگی بی بدیلی برخورداراست.  پارچه های بکار رفته در لباس

 زنان بختیاری با جمع شدن درکنارهم  یک پوشاک رنگارنگ،  متنوع وبسیار باوقار پدید آورده

 است. این پارچه ها که معمولا ًاز بازار خریداری می شود اما اغلب توسط خود زنان بریده و

 دوخته می شوند. نوع رنگ لباس می تواند بیانگر این موضوع باشد که زنی تازه ازدواج کرده

 است، یادر حال ازدواج کردن است. برخی اختلافات کوچک که در پوشاک زنانه می توا ن مشاهده

کرد، بیشتر به سلیقه شخصی هر زن (بخصوص آنچه مربوط به رنگ ویا نقش های تزئینی پارچه

 است) ونیزبه موقعیت های خاص مربوط می شود (عروسی، سوگواری ویا کار مخصوصی که باید

 انجام شود). بطورکلی اقلام وجزئیات اساسی لباس زنان بختیاری عبارتنداز لچک ،می نا ،پیراهن

(جوو)، تنبان زنانه،زیر شلوار زنانه و...که شرح هرکدام به قرار ذیل است:

 

                                                      1- لچک( lachak)

 

زنان بختیاری به گیسوان خود لچک می بندند که از یک نوار مخمل (معمولا ًسبز پررنگ یا اناری

و...) ودارای اندازه 40 سانتیمتر در 12 سانتیمتر می باشد. لچک روی سر گوشها را می پوشاند

 که به آن یک پارچه از هرنوع دوخته شده است وتا پس گردن می رسد. درون نوار با این پارچه

 آستردوزی شده ولبه بیرونی آن با قطعات کوچک شیشه ای (منجق و الماس نما) مزین شده

 است.که اینها روی مخمل به شکل گلهایی دوخته شده اند.در گوشه های آزاد آن دو عدد بند دوخته

 شده است که در زیر چانه به هم گره می خورد. معمولا ًیک بند بلند شبیه تسبیح به نام«بند

سوزن  band sizan » که شامل انواع مهرهای رنگی، سکه های قیمتی و... وبرای تزئین

 وزیبایی بیشتراست را توسط دو عدد سنجاق قفلی به دو گوشه لچک وصل می کنند که بصورت

 آویزان است.

         

                                                        2 - می نا ( meyna)

 

به لچک « می نا meyna» وصل می شود.توری است به طول 2 تا 5 متر و به عرض یک متر،

 از یک پارچه سبک (وبیشتراز پارچه های نایلونی) کم وبیش توری وشفاف با رنگ زنده. برای

 اینکه این قطعه از لباس رادر محل خود قرار دهند، آن را با وسایلی  مثل سنجاق و غیره در جهت

 طول به پشت لچک می بندند به نحوی که قسمت تزئینی لچک بیرون بماند. سپس گوشه تور از

 جلو می گذرد،شانه را می پوشاند،از زیر گلو ،رد می شود که سینه را پنهان کند و دور صورت را

 قاب می کند، بدون این که آن را پنهان نماید و در روی لچک پشت سر ثابت می شود. قسمت بلند

 طول آن به طور آزاد و مواج در پشت می ماند. غالبا ً زنهای بختیاری دسته کلید خودشان را به

 انتهای گوشه « می نا» می بندند یا این که پول خودشان را در گوشه این می نا می گذارند و گره

می زنند که روی سینه آویزان می شود. در موقع آشپری، برای اینکه می نا مزاحم کارشان نباشد

 ،آن را یا روی دوش می اندازد ویا این که به دور گردن می پیچانند.  دز سوگواریها و عزاداریها

 زنهای بختیاری به جای لچک و می نا از پارچه سیاهی به طول 1 متر وعرض 0.75 متر استفاده

 می کنند که «کولوکی یا لاقه » نام دارد. این پارچه از قطر تا می شود وروی موها قرار می گیرد.

دوگوشه ای که تا شده و روی هم آمده است، درعقب سر قرا ر می گیرد و دو گوشه دیگر مثل

روسری زیر گلو به هم گره می خورد. در اوقات عادی این قسمت از لباس می تواند برای محکمتر

 نگه داشتن می نا ولچک به هنگام کار مورد استفاده قرار گیرد. برای انجام این عمل همین

دستمال را لوله می کنند وبه دور سر قرار می دهند و دو گوشه آن را پشت سر گره می زنند و

 اضافه ان را به صورت آزاد در پشت گردن رها می کنند.

  

                                     3- پیراهن زنانه (جوو  jowa )

 

متداولترین الگوی پوشاک زنانه که روی دوشها تکیه می کند، یعنی «جووjowa  » پیراهن بلندی

 است که تا روی زانوها پائین می آید،دارای آستینهای بلند و دوخت راسته است. کالبد این پیراهن

از شش نوار عمودی (سه نوار جلو وسه نوار عقب) تشکیل شده است که به آنها در دو کنار آن دو

مثلث شکافدار اضافه می شود که گشادی پائین پیراهن را بوجود می آورد. در جلو آن شکافی

عمودی به طول 20 سانتی متر وجود دارد که از یقه شروع می شود و امکان شیر دادن به کودک

 را فراهم می آورد. طول آستین ها که به تنه پیراهن متصل شده اند، با یک درز دوخت بسته شده

 اند و در مچها تنگ تر می شوند(شکل شماره 5). زنهای بختیاری روی این پیراهن جلیقه ای

(جلیزقه (jelizgeh می پوشند که به شکل جلیقه های مردانه اروپایی است. دوخته شده آن را از بازار می خرند و بیشتر جیبهایش مورد توجه است.  

 

                            4 - شلوار زنانه ( تنبون زنونه )

دامن بلند وچین داری است که «جوو» روی آن پوشیده می شود که از آن خیلی بلندتر است و شکل

 مشخص پوشاک زنانه بختیاری را کامل می کند. این تنبون از پارچه ای به طول 8 تا 10 متر

 تشکیل شده، که دو سر عرضی آن به هم آمده و با یک درز دوخته شده است. در بالا بند تنبانی از

لیفه می گذرد و فراخی آن را در کمر جمع، وپارچه را چین دار می کند(شکل شماره 6). معمولا

 ًبرای دوختن «جوو» و «تنبون» از پارچه های پنبه ای محکم ونرم مثل کودری وچیت استفاده می

شود. اما امروزه با تنوع نوع پارچه از جنس های دیگر نیز استفاده می شود.رنگهای مسلط

 عبارتند از آبی، سبز وقرمزو... این پارچه ها یا ساده ویا گـلدارمی باشند و نقوشی از رنگهای

 سنتی یا جدید ارائه می دهند.  

 

      با توجه به آنچه در بالا گفته شد لباس محلی لری  بختیاری به دلیل دارا بودن بسیاری از

 پارامترهای هنری و زیباشناختی قابلیت تغییر و تنوع پذیری را داراست. و حتی این تغییر می تواند

بدون دخالت در اصالت لباس سبب اقتصادی شدن وکم هزینه نمودن آن گردد. لباس بختیاری این

ظرفیت را داراست که بتواند بسیاری از تنوع سلایق و سنین مختلف را تحت پوشش قرار دهد. به

عنوان مثال می توان با استفاده از یک پارچه با ضخامت کمتر ولطیف تر به جای پشم ، چوقا را با

 قیمت مناسب و تنوع بیشتر عرضه کرد. همچنین می توان با تغییر در نوع برش و ایجاد چین های

 بیشتر در شلوار زنانه آن را با قیمت نازل ارائه کرد. ویا با ایجاد تناسب میان گشادی پاچه های

شلوار دبیت و طول آن برای افراد با قدهای متفاوت شلواری متناسب و اندازه بدن شخص طراحی

 کرد . به طور کلی می توان با ایجاد صدها تغییر وتنوع منطقی بدون از بین بردن استخوان بندی و

 شکل اساسی لباس آن را به لباسی فراگیر و ملی تبدیل کرد. و علاوه بر ایجاد زیبایی بیشتر از

 نظر اقتصادی نیز مقرون به صرفه باشد. در نهایت آنچه سبب ایجاد یک تحول درست می شود

 حمایت و توجه جدی به مسائل فرهنگی از این قبیل می شود. امید است مسئولین محترم با تامین

هزینه اولین گام طرح یعنی پژوهش ما را در انجام آن یاری دهند. 





نوع مطلب :
برچسب ها :
لینک های مرتبط :


سه شنبه 3 آذر 1388 :: نویسنده : صادق شیخی
نظرات ()
شنبه 12 مرداد 1398 12:01 ب.ظ
My spouse and I absolutely love your blog and find the majority of your post's to be
exactly what I'm looking for. Do you offer guest writers to write content available for you?
I wouldn't mind composing a post or elaborating on a lot of the subjects you write regarding here.

Again, awesome website!
دوشنبه 3 تیر 1398 03:35 ق.ظ

You said this effectively!
brand cialis nl can i take cialis and ecstasy interactions for cialis viagra cialis levitra cialis canadian drugs cialis 05 cialis 5 mg para diabeticos achat cialis en europe we choice cialis uk free cialis
شنبه 1 تیر 1398 08:59 ب.ظ

Nicely put. Appreciate it!
cialis uk order a sample of cialis brand cialis generic how much does a cialis cost achat cialis en itali where cheapest cialis cialis for sale south africa click now cialis from canada buying cialis in colombia cialis online deutschland
شنبه 1 تیر 1398 04:08 ق.ظ

Nicely put. Thank you!
price cialis best weblink price cialis generic cialis soft gels warnings for cialis achat cialis en europe how to purchase cialis on line only now cialis 20 mg low cost cialis 20mg import cialis cialis 100mg suppliers
جمعه 31 خرداد 1398 12:11 ب.ظ

Whoa a lot of wonderful knowledge.
cialis arginine interactio cialis great britain prescription doctor cialis cialis online cialis savings card low dose cialis blood pressure order generic cialis online cialis wir preise generic cialis tadalafil preis cialis 20mg schweiz
پنجشنبه 30 خرداد 1398 01:08 ق.ظ

Amazing loads of superb tips!
look here cialis order on line trusted tabled cialis softabs we recommend cialis info cialis generico lilly 200 cialis coupon overnight cialis tadalafil i recommend cialis generico cialis prezzo di mercato cialis purchasing interactions for cialis
چهارشنبه 29 خرداد 1398 08:23 ق.ظ

Regards, Fantastic information!
wow look it cialis mexico cialis 10 doctissimo best generic drugs cialis interactions for cialis prezzo cialis a buon mercato comprar cialis 10 espa241a buy online cialis 5mg cialis lilly tadalafi cialis dosage buy cialis online legal
سه شنبه 28 خرداد 1398 10:07 ق.ظ

Cheers. Great information.
cialis for daily use cialis prices in england achat cialis en suisse look here cialis cheap canada cialis rckenschmerzen buying brand cialis online acheter cialis kamagra cialis soft tabs for sale buy generic cialis cialis mit grapefruitsaft
دوشنبه 27 خرداد 1398 03:49 ق.ظ

Well expressed genuinely. !
prezzo di cialis in bulgaria i recommend cialis generico cialis kaufen wo prices for cialis 50mg viagra or cialis cialis kamagra levitra click here cialis daily uk cialis 200 dollar savings card cialis cost generic cialis with dapoxetine
یکشنبه 26 خرداد 1398 02:23 ب.ظ

You said it perfectly..
cialis daily dose generic acheter cialis kamagra trusted tabled cialis softabs cialis sicuro in linea cialis 20 mg best price deutschland cialis online brand cialis nl cialis generique 5 mg cialis rezeptfrei buy brand cialis cheap
یکشنبه 26 خرداد 1398 12:09 ق.ظ

Valuable knowledge. Thanks!
cialis daily new zealand cialis e hiv purchasing cialis on the internet cialis cuantos mg hay cialis generico wow cialis tadalafil 100mg cialis professional yohimbe buy cialis online nz does cialis cause gout cialis generic availability
جمعه 24 خرداد 1398 01:37 ق.ظ

Hurrah, that's what I was looking for, what a data! present here at this website, thanks admin of this web site.
پنجشنبه 23 خرداد 1398 03:28 ب.ظ

Valuable data. Kudos.
cialis generico lilly cialis pills price each online cialis miglior cialis generico generic cialis review uk cialis price thailand precios cialis peru walgreens price for cialis acquisto online cialis acheter cialis meilleur pri
سه شنبه 21 خرداد 1398 06:27 ق.ظ

Very good data. Appreciate it!
cialis reviews the best choice cialis woman cialis tadalafil online cialis generic tadalafil buy price cialis wal mart pharmacy viagra vs cialis vs levitra cialis usa cost cialis kaufen bankberweisung cialis wir preise cialis wir preise
دوشنبه 20 خرداد 1398 01:15 ق.ظ

Truly lots of excellent advice!
il cialis quanto costa cialis generique cheap cialis order a sample of cialis cialis uk cialis online cialis flussig cialis 20mg best generic drugs cialis cialis billig
شنبه 18 خرداد 1398 07:15 ب.ظ

Reliable material. Kudos!
cialis generico postepay cialis super kamagra cialis prices in england canada discount drugs cialis 5 mg cialis coupon printable cialis 10 doctissimo cialis canadian drugs enter site very cheap cialis acheter du cialis a geneve cialis tablets australia
چهارشنبه 6 اسفند 1393 02:05 ب.ظ
سلام خیییییییلی ممنون از وبتون مطالبش خیلی مفید و خوبن باز هم تشكر
دوشنبه 17 آذر 1393 06:27 ب.ظ
خیلی عالی بود با اینکه بزرگ شده جای دیگر هستم ولی عاشق سادگی بختیاریهای خودمونم منو بردین به خاطرات دور ممنونم
پنجشنبه 24 بهمن 1392 05:07 ب.ظ
سلام
اگه میشه یه مطلب كلی درمورد
لباس های محلی ایران تو وبتون قرار بدین
عجله دارم
واسه فردا میخوام
هر چی زود تر بهتر
سه شنبه 22 بهمن 1392 03:05 ب.ظ
mer300000000000000000
سه شنبه 22 بهمن 1392 03:04 ب.ظ
mer300000000000000000
سه شنبه 22 بهمن 1392 03:04 ب.ظ
mer300000000000000000
پنجشنبه 26 دی 1392 12:17 ب.ظ
راستی یادم رفت که بگم من یک دخترمراستی یادم رفت که بگم من یک دخترم
پنجشنبه 26 دی 1392 12:15 ب.ظ
ببخشید من لباس بختیاری دارم ولی این طوری نیست حالا میخوام سر کلاس توضیح بدم چه کار کنم؟
یکشنبه 12 آبان 1392 03:31 ق.ظ
vebloge shoma link shode ast batashakor az zahamate shoma
یکشنبه 30 مهر 1391 03:25 ب.ظ
می تونی به وبلاگم سر بزنی تازه خیلی عکس هات قشنگ بود ناناز
دوشنبه 3 مهر 1391 01:49 ب.ظ
سلام به بنیامین برسان
شنبه 23 اردیبهشت 1391 11:52 ق.ظ
با عرض سلام و تشکر بسیار عالی بود
یکشنبه 16 بهمن 1390 11:01 ق.ظ
با سلام و تشکر از مطالب مفیدتان.خواستم بدونم علت شباهت لباس زنان بختیاری و قشقائی به خاطر چیه،این دو ایل ارزشمند با اینکه دو قوم جداگانه می باشند در بیشتر مسائل فرهنگی مثل لباس ،موسیقی،شادی ها و.... بسیار شبیه به هم هستند. ضمناً با توجه به اینکه من پدرم قشقائی و مادرم بختیاری می باشد برای هر دو ایل به یک اندازه احترام و ارزش قائلم ولی متاسفانه از سیر تاریخی آنها اطلاع چندانی ندارم.
دوشنبه 10 بهمن 1390 06:35 ب.ظ
aval lebase zana bad marda :d vali ali bood mamnoon
 
لبخندناراحتچشمک
نیشخندبغلسوال
قلبخجالتزبان
ماچتعجبعصبانی
عینکشیطانگریه
خندهقهقههخداحافظ
سبزقهرهورا
دستگلتفکر